مرجعیت فرهنگی سلبریتی‌های جدید و غیررسمی

علی شاکر – اشتباه است اگر فکر کنیم فرهنگ پیش از این عمیق بوده و حالا ابزارهای ارتباطی چون شبکه اجتماعی اینستاگرام یا گروه‌های پیام‌رسان تلگرام آن را به دره سطحی بودن و ابتذال کشانده است. شبکه‌ها در واقع ابزار اشاعه‌اند و هرچند که نمی‌توان از تاثیر آن‏ها غافل شد، ولی باید دانست که پیش از ظهور این ابزار فرهنگ و رفتارهایی به‌ظاهر سطحی و به اصطلاح «مبتذل» وجود داشته و این ابزارها هم بیشتر آن را به نمایش می‌گذارند و هم اینکه سرعت بیشتری در انعکاس دارند. در فضای مجازی البته نوک پیکان انتقادها به «شاخ»ها و برخی سلبریتی‌هاست که معمولاً هنری جز رکیک بودن یا رفتارهای خودنمایانه ندارند. در اینجا درباره اینکه رسانه‌های اجتماعی با فرهنگ روزمره چه می‌کند بحث می‌کنیم. اینکه آیا سلبریتی‌ها به پشتوانه فالوئرهای خویش برای فرهنگ «اصیل» ما «شاخ» شده‌اند؟

«مرجعیت فرهنگی سلبریتی‌های جدید و غیررسمی» یکی از هفت مسئله‌ای است که در «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۷» تحت عنوان عوامل در حال ظهور معرفی شده‌اند.

ادامه این مطلب را در گزارش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۷» بخوانید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *